Tietoa mainostajalle ›

August 25, 2016

HYVÄÄ TYÖTÄ | DESIGN FROM FINLAND



"Hyvää työtä" on toteutettu yhteistyössä Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjan ja Suomen Blogimedian kanssa.

Tänään mennään perinteisiä sisustushöpinöitä pintaa syvemmälle ja puhutaan aiheesta, joka on allekirjoittanutta hyvin lähellä sydäntä. Nimittäin suomalainen työ. Jos sanon, että kotimaisen tuotteen valitsemisella on iso merkitys Suomelle, nyökkäilee moni hyväksyvästi. Kuinka moni sitten valitsee oikeasti sen kotimaisen tuotteen? Varsinkin jos hintalappu on moninkertainen verrattuna vieressä olevaan, halvan työn maissa tuotettuun hyödykkeeseen nähden.

Suomalaisella työllä on tosiaan hintansa. Jokainen tietää, että siitä pitää huolen verot plus muut kulut, joilla pidetään yllä suomalaisen yhteiskunnan hyvinvointia. Näiden kulujen jälkeen myös yrittäjälle on jäätävä työstään jotain käteen. Oma taloudellinen tilanne myös sanelee varmasti, mihin on varaa. Onneksi ihan pienen pienillä teoilla on suuri merkitys. Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjan teettämän tutkimuksen mukaan valitsemalla joka kuukausi kymmenellä eurolla lisää suomalaisia tuotteita, syntyisi 10 000 vuosityöpaikkaa. Ei mikään mahdoton tavoite? Äärimmäisyyksiin meneminen ei yleensä kanna pitkälle, mutta mitäpä tosiaan, jos seuraavan kerran kymmenen euron ostopäätöstä tehtäessä oikeasti valitsisi sen suomalaisen. Uskon, että meillä kaikilla olisi tähän varaa.

Entäpä sitten minä itse. Toiminko niin kuin saarnaan? Tutkimuksen mukaan (lähde: Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja) yli puolet suomalaisista mainitsee laadun olevan tärkein kriteeri valittaessa kotimaista elintarviketta tai käyttötavaraa. Työllistämisvaikutus tulee vahvasti toisena. Joka neljäs kyselyyn vastanneista ostaa suomalaisen käyttötavaran, koska se sopii hyvin suomalaiseen arkeen, on tuttu ja turvallinen. Käytännöllisyys ja hinta ovat tärkeitä kriteereitä noin joka viidennellä. Hinta, design, paikallisuus ja eettiset lähtökohdat merkitsevät vähiten ollen tärkeitä vain noin viidelletoista sadasta.

Nämä luvut pistivät pohtimaan syitä omien valintojen takana. Ehkä yllättäen työllistämisvaikutus ja paikallisuus nousevat itselle tärkeimmiksi kriteereiksi. Ostan harvoin, mutta sitäkin mieluummin pienyrittäjien tuotteita varsinkin, mitä tulee käyttötavaroihin. Tästä ehkä vähän höpsönä esimerkkinä hartaasti valitut tyynyt, joiden hankkimiseksi piipahdimme useampaan otteeseen kirpputorilla myymässä meille tarpeetonta tavaraa. Tämä lienee kuitenkin se ääriesimerkki, mutta edelleen relevantti. Suomessa suunnitellut ja valmistetut tyynyt olivat noin viisi kertaa kalliimpia kuin ketjujen syysmalliston vastaavat, mutta tällä valinnalla on varmasti ollut monin kerroin enemmän merkitystä sille, että tuotteita suunnitellaan ja valmistetaan edelleen Suomessa. Sanomattakin selvää, että tässä taloudessa ostetaan harvoin, mutta panostetaan sitäkin huolellisemmin ajattomuuteen ja laatuun. Mikäli haluaa tukea pientuottajien ja lähitilojen tuotantoa, löytyy usemmalta paikkakunnalta tähän erikoistuneita putiikkeja. Jos ei ole varaa tai tarvetta sen kummemmin hifistellä, on ihan tavallisessa ruokakaupassakin suhteellisen helppo täyttää ruokakori kotimaisilla elintarvikkeilla ja käyttötavaroilla, jopa ihan vahingossa. Loistavia suomalaisia tuotteita näyttää siis löytyvä lähes kaikista tuotekategorioista. Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja haastaakin kaikkia paljastamaan parhaat suomalaiset tuotteet. Meillä ostoskassiin on perinteisesti sujahtanut joka syksy lähimarketista uusi satsi kruununkynttilöitä, joista tänä vuonna minua on viehättänyt erityisesti hieman yllättäen pehmeän luonnonvalkoinen Korukruunu, jonka vanhoista perinteistä muotokielensä ammentava tyyli sopii kauniisti moderniinkin ympäristöön. Kattaukseen niin arkena kuin pyhänä meillä on kuulunut aina lautasliinat. Tämän syksyn yksi odotetuimpia yhteistöitä on Suomessa suunnitelluista vaatteistaan tunnettu design-talo Samuji, joka on tehnyt yhdessö Havin kanssa Skandinaavista ja ajatonta tyyliä edustavan lautasliinamalliston Havi design by Samuji. 

Kuvasin nämä kuvat kesän viimeisellä mökkireissulla. Mitkä olisivatkaan olleet paremmat puitteet pohtia suomalaista työtä, kuin perinteinen mökkimaisema savusaunoineen. Kuvissa näkyvät Havin helmiäisen sävyiset sekä mattamustat pöytäkynttilät istuvat täydellisesti suomalaiseen koti- ja mökkimiljööseen, luoden kaunista lämpöä sekä sekä tunnelmaa pimeneviin syysiltoihin. Piipahdimme aamupuuron jälkeen sateisella sieniretkellä eväiden kera ja sytytimme illan pimetessä monen monta kynttilää. Juuri tämä tunnelma on minulle sitä aidointa suomalaisuutta. Perinteitä, ylpeyttä omista juuristaan sekä rohkeita ja luovia uusia innovaatioita. Mikäli arvostat samoja asioita, osallistu Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjaan kertomalla oma suomalainen suosikkituotteesi kampanjan verkkosivuilla tai Facebookissa. Lisäämällä #suosittelesuomalaista omiin Instagram- ja Twitter-julkaisuihisi, jaat samalla omat löytösi kaikille muille vinkiksi ja inspiraatioksi.

Servetit | Havi Design by Samuji
Kynttilät | Havi

Suomen Kerta Oy on yksi 50 Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjassa mukana olevasta yrityksestä. Suomalainen perheyritys valmistaa ja tarjoaa laajan valikoiman kuluttajatuotteita ruoanvalmistukseen ja kattamiseen. Havi on yrityksen tunnetuin ja vanhin tuotemerkki. Riihimäellä on yrityksen kynttilätuotanto, jossa hyväsydämiset Havi- ja Tuikku -kynttilät syntyvät jo yli 180 vuoden kokemuksella. Kotkan tehtaalla valmistuvat kattaustuotteet Havi-, Finlayson- ja Nanso-tuotemerkkien alle sekä asiakkaan omilla painatuksilla. Imatran tuotantolaitoksella valmistetaan kartonkiset kerta-astiat suomalaisella ammattitaidolla. Muut kampanjan yhteistyöyritykset näet täältä.
SHARE:

No comments

Post a Comment

| Kiitos kun jätit viestin!
| Tack för din kommentar!
| Thanks for your comments!

Blogger Template Created by pipdig