Tietoa mainostajalle ›

August 13, 2017

TOTUUS BLOGIYHTEISTÖISTÄ

Blogiyhteistyöllä tarkoitetaan mainostuksen muotoa, jossa bloggaaja esittelee jonkin yrityksen tuotteita tai palveluita korvausta vastaan. Toisin sanottuna yritykset ostavat blogeista suosittelu- tai näkyvyyskampanjoita. Yhteistyöt voivat olla myös lukijoita aktivoivia tai ne voivat olla esimerkiksi tapahtumallisia yhteistöitä. Näiden blogipostausten yhteydessä mainitaan aina sanapari: kaupallinen yhteistyö

Kaupallisella yhteistyöllä tarkoitetaan sitä, että bloggaaja on saanut jutusta jotain vastineeksi: palkkion, tuotteita tai palveluita. Yrityksen näkökulmasta bloginäkyvyyttä on kahta lajia: ansaittua ja maksettua. Raja ansaitun ja maksetun näkyvyyden välillä pitäisi olla selkeä, mutta todellisuudessa tämä ei mene ihan niin. Journalistisen suodattimen läpikäynyt medianäkyvyys on ansaittua mediaa puhtaimmillaan. Blogeissa ansaittu näkyvyys tarkoittaa yksinkertaisimmillaan sitä, että bloggaaja jakaa mielenkiintoiseksi kokemaansa sisältöä omassa mediassaan. Yrityksen näkökulmasta ansaittu näkyvyys on parhaimmillaan vahva lausunto brändin puolesta ja pahimmillaan sitä vastaan. Blogiyhteistöissä mainostaja ottaa tietoisen riskin: bloggaajalla on oikeus tehdä omannäköistä sisältöä omaan mediaansa ja sitä myös vaativat lukijat. Moni bloggaakin pelkkänä harrastuksena. Silloin ei voi myöskään odottaa eikä vaatia ammattimaista työnjälkeä. Yrityksen vastuulla on valita yhteistyökumppaninsa huolellisesti.

”Blogiyhteistyössä on kyse siitä, että bloggaaja kehuu mitä tahansa, kunhan saa vastineeksi ilmaista tavaraa.” 

Ei ole hankala keksiä blogiyhteistyön hyötyjä yrityksen näkökulmasta. Kautta aikain ystävän tai tuttavan suosittelulla on ollut merkitystä. Tämä pätee edelleen. Bloggaajilla on vaikutusvaltaa: he ovat ikään kuin hyviä kavereita, joiden tarinaan on helppo samaistua. Bloggaajat ovat omassa genressään myös vahvoja mielipidevaikuttajia. Blogit, joiden kävijämääriä mitataan tuhansissa uniikeissa lukijoissa, tarjoavatkin erittäin mielenkiintoisen kanavan yrityksille potentiaalisten asiakasryhmien tavoittamiseen. 

Aloitin blogini maaliskuussa 2013. Tein ensimmäisen blogiyhteistyöni pari kuukautta myöhemmin, kun sain yhteydenoton ruotsalaiselta agentuurilta, joka tiedusteli, haluaisinko tehdä yhteistyötä työkaluja myyvän verkkokaupan kanssa. Palkkioksi tästä saisin pienen lahjakortin. Olin niin tohkeissani tästä yhteydenotosta, että suostuin yhteistyöhön juurikaan asiaa sen tarkemmin pohtimatta. Postauksessa kerroin ongelmistamme asentaa tv-taso vanhan kivitalon höttöiseen seinään ja keräsin oheen kollaasiin verkkokaupan tuotteista. Tuolla hetkellä oma työkalupakkimme koostui kaikkiaan vaaleanpunaisesta vasarasta ja ruuvimeisselistä. Jutun julkaistuani minuun iski kauhea moraalinen krapula. Yhteistyö oli tehty sinänsä ihan asianmukaisesti ja yhteistyöstä kävi ilmi, että kyseessä on kaupallinen yhteistyö. Tosiasiassa en ollut tätä ennen kuullutkaan kyseisestä verkkokaupasta saatikka koskaan käyttänyt heidän palveluitaan. Asiaa märehdittyäni päädyin arpomaan palkkioksi saamani lahjakortin lukijoideni kesken. Tämän jälkeen lupasin myös pyhästi valita mahdolliset yhteistyökumppanini tarkemmin. 

Seuraavaan yhteistyöhön vierähtikin sitten pitempi tovi. Sain syyskuussa 2013 sähköpostiini yhteydenoton Anna Nygårdilta. Anna suunnittelee ja valmistaa sisustustuotteita kierrätetyistä sälekaihtimista. Yhteistyön kautta sain omaksi kaksi Annan suunnittelemaa rasiaa sekä lukijoiden kesken arvottavaksi kolmen rasian setin. Annan tuotteissa minua viehättää edelleen samat arvot: kotimaisuus, kestävä kehitys ja design. 

Vuonna 2013 tein 3 yhteistyötä, joista 1 lahjakortti, 1 tuotelahja ja 1 alennus ostetusta tuotteesta.

Yritykset saattavat myös lähettää tuotteita bloggaajille siinä toivossa, että nämä kirjoittaisivat tuotteista blogeihinsa. Bloggaajan, joka on saanut tuotteen, palvelun tai edun ilmaiseksi sen vuoksi, että on bloggaaja, täytyy kertoa se postauksessa. Bloggaajan ei kuitenkaan tarvitse kirjoittaa tuotteista vain siksi, että se annettu blogin vuoksi ilmaiseksi. Bloggaajan sähköpostiin kilahtaa kaikenlaisia ehdotuksia. Ne saattavat joskus olla yrityksen kannalta edullisia, mutta eivät niinkään bloggaajan. Tähän kategoriaan menevät esimerkiksi yhteistyöpyynnöt tuotetta vastaan. Bloggaajan täytyy tuolloinkin muistaa, että tuotteena saadusta palkkiosta pitää ilmoittaa niin sanottu käypähinta eli verohinta verottajalle tuloina. Tämä pätee kaikkeen blogin kautta saatuun tavaraan, jolla on jokin jälleenmyyntiarvo. Tätä peilaten kannattaa aina miettiä, kuinka paljon tavaraa vastaan tehdyt yhteistyöt lopulta tulevat bloggaajalle itselleen maksamaan. 

Annan kanssa tehdystä yhteistyöstä vierähti melkein vuosi, ennen kuin tein seuraavan kerran minkäänlaista yhteistyötä blogissani. Tämä tapahtui elokuussa 2014. Kuvio oli vähän samanlainen kuin, mitä oli ihan ensimmäisessäkin blogiyhteistyössäni. Tosin nyt yhteydenottajana oli suoraan yrityksen edustaja ja kyseessä oli pohjoismaista designia myyvä suomalainen verkkokauppa. Selkeästi siis juuri minun heiniäni. Jutussa kerroin talomme suunnitteluun suuresti vaikuttaneesta tanskalaisesta arkkitehtuuritoimistosta ja rakkaudestani tanskalaiseen muotoiluun (sekä kotimaiseen iskelmään). Palkkioksi yhteistyöstä sain valita kaupan valikoimasta yhden tuotteen itselleni sekä lukijoilleni arvottavaksi. Sokaistuin tästä yhteistyöstä lähes yhtä lailla kuin siitä ensimmäisestäkin: en ollut taasen koskaan testannut kyseisen yrityksen palveluita. Enkä tulisi koskaan testaamaankaan. Kauppa lopetti melko pian toimintansa blogipostaukseni jälkeen. 

Samana vuonna tein vielä toisen yhteistyön. Yhteistyö oli mallia "oravannahkakauppa". Saimme Teknokselta saunatupamme maalaukseen tarvittavat maalit ja tein maalausprojektista ja kokemuksistani blogijutun. Yhteistyön myötä Suomeen tupsahti saamani tiedon mukaan useampi "Täydellisellä mustalla" maalattu mökki. Voin edelleen mitä lämpimämmin suositella kyseistä tuotetta. Todella helppo työstää ja lopputulos on juuri se mitä alun perin toivoimmekin: kaunis hiilenmusta pinta, joka jättää puunsyyt kauniisti näkyviin. 

Vuonna 2014 tein 2 blogiyhteistyötä, joista molemmat tuotelahjoja.
”Bloggaajat voivat tienata kuukaudessa tuhansia euroja”

Monet yritykset ovat ymmärtäneet sen, että blogit ovat arvokas markkinointikanava ja tulolähde bloggaajalle, ja korvaus tehdystä työstä on siten asianmukainen. Tämä on reilu peli molemmin puolin. Yritys maksaa työstä sen vaatiman korvauksen, bloggaaja sitoutuu korvausta vastaan projektiin sovitun mukaisesti. Ammattimaisesti hoidetun yhteistyön jälkeen yritys saa yhteistyöstä aina raportin, josta selviää miten yhteistyö on toiminut.

Vuoden 2015 syksyllä liityin Suomen Blogimediaan, joka on itsenäisten bloggajien blogiyhteisö. Vastaan bloggaajana täysin oman mediani sisällöstä: siitä mitä julkaisen ja milloin julkaisen. Suomen Blogimedia hoitaa blogini media- ja mainosmyynnin sekä raportoinnin. Ennen Suomen Blogimediaan liittymistä olin tehnyt blogihistoriani tähän mennessä ikävimmän yhteistyön. Eräs kovasti ihailemani kodinsisustustuotteita valmistava yritys sisusti tuon vuoden Flow-festareille yhden siellä olevista ravintolateltoista. Yhteistyöpostauksessa kerroin ravintolateltassa käytettyjen huonekalujen myyntitapahtumasta heti festareiden jälkeen. Palkkioksi postauksesta sain liput festareille. Yhteistyöhön kuului myös arvonta, jossa palkintona oli ravintolateltassa ollut valaisin. Valaisinta ei tietojeni mukaan koskaan toimitettu voittajalle enkä tähän päivään mennessä ole saanut yritykseltä mitään vastausta siihen, mihin valaisimen toimitus jäi. Olen edelleen kovin pahoillani arvonnassa voittaneen (todennäköisesti entisen) lukijani puolesta.

Bloggaajan saattaa olla vaikea hinnoitella työtään ja uskaltaa pyytää rahallista korvausta tekemästään työstä. Todellisuudessa palkkiot vaihtelevat hurjasti muutamasta kympistä aina tuhansiin euroihin. Tästä bloggaajalle jäävä osuus pakollisten kulujen jälkeen on noin puolet.  

Vuoden 2015 lopulla tein elämäni ensimmäisen kaupallisen yhteistyön asianmukaista rahallista korvausta vastaan yhdessä Suomen Blogimedian kanssa. Laskutuksen hoidin Ukko.fi:n kautta. 

Vuoden 2015 blogiyhteistyöt: 4 yhteistyötä, joista 1 festarilippu, 1 tuotelahja ja 2 maksettua. Kuukausiansio (netto) keskimäärin 16 euroa (sisältää kaupalliset yhteistyöt ja bannerimainonnan).
”Bloggaaja bloggaa ainoastaan yhteistöiden takia”

Blogiyhteistöissä bloggaajat valitsevat aina itse mihin he lähtevät mukaan. Blogi menettää nopeasti uskottavuutensa, jos yhteistyö ei sovi blogin arvomaailmaan. Todellisuudessa bloggaajat eivät kuitenkaan ole niin vapaita kirjoittajia, kuin he ehkäpä haluaisivat ajatella olevansa. Yhteistyökumppaneiden kanssa sovittaan usein blogijutun näkökulmista ja joskus jopa käytettävistä valokuvista. Sitäkään bloggaajat eivät aina kehtaa sanoa, jos yhteistyökumppanin tuote ei miellytä. Tällöin voisi olla viisaampaa perääntyä kohteliaasti, mutta jämptisti koko yhteistyöstä. Blogijuttu ei koskaan saisi olla vain maksettu mainos vaan bloggaajan aito ja vilpitön kokemus niin hyvässä kuin siinä pahassakin. Tämä voi olla myös yritykselle kullanarvoista tietoa, jota kannattaa kuunnella herkällä korvalla. Parhaimmillaan blogiyhteistyö on tehokasta ja hyvin suunniteltua vaikuttajamarkkinointia, josta hyötyy sekä yritys bloggaaja että lukijat.

Helmikuussa 2016 tein kaupallisen yhteistyön pehmopaperiyrityksen kanssa. Aihe oli haasteellinen: kuinka tuoda blogissa esille omalle tyylilleni uskollisesti vessa- ja talouspaperirullat. Tämä yhteistyö vei kuitenkin lopulta todella mennessään. Intoiduin askartelemaan yhteistyön merkeissä diy-juttuja ja nuorempi koiristamme intoutui assaroimaan kuvauksissa sillä seurauksella, että lopulta alakertamme oli yhtä paperisilppua. Yhteistyö on tähän mennessä blogihistoriani luetuin. Sain jutuista rahallisen korvauksen sekä kuusi pakettia vessa- ja talouspaperia.

2016 blogiyhteistyöt: 13 yhteistyötä. Kuukausiansio (netto) keskimäärin 400 euroa (sisältää kaupalliset yhteistyöt ja bannerimainonnan).

Minulta on joskus kysytty, miksen bloggaa ammattikseni. Tässä jutussa kertomani blogini kautta saamat nettoansiot kuukausitasolla kertonevat yksinkertaisen syyn: blogi on ihan mukava lisätulon lähde ja kanava, jota kautta saan toteuttaa itselleni tärkeitä asioita: kirjoittamista ja valokuvaamista minulle sopivaan tahtiin. Olen blogannut nyt neljä ja puoli vuotta ja tehnyt keskimäärin kolme blogipostausta viikossa. Näistä kaupallisten yhteistöiden osuus kaikkineen on 8 prosenttia. 

Tänä vuonna yhteistöitä kertynee aika lailla sama määrä kuin edellisenäkin: keskimäärin 1 yhteistyö per kuukausi. Nämä sovitaan kuukausia ennen julkaisupäivää ja näin ollen tällä hetkellä tiedän jo suurin piirtein loppuvuoden kuviot. Yhden yhteistyön tekemiseen kuluu aikaa yhdestä kolmeen työpäivää projektin laajuudesta riippuen. Tähän sisältyy suunnittelu, rekvisiitat, stailaus, valokuvaus, kuvankäsittely, tekstisuunnittelu ja editointi. Yhteistyöt antavat minulle juuri sopivaa ammatillista haastetta ja täytyy myöntää, että nautin myös suuresti niiden tekemisestä. Edelleen, joka ikinen kerta tunnen saman jännittyneen muljaisun ja innostuksen kutkutuksen vatsanpohjassa, kun joku lähestyy minua toiveissa tehdä blogiyhteistyötä kanssani. Onhan tämä kuitenkin ihan itse, omalla työlläni vapaa-aikanani luoma media.

Blogipostauksista saatujen korvausten ja etujen verotus | Verohallinto
Mainonnan tunnistettavuus blogeissa | Kilpailu- ja kuluttajavirasto
Sisältöyhteistyötä tekevien yhteinen koodisto | Ping Ethics
Blogiyhteistyön opas | IAB

Seinäkalenteri | Teemu Järvi Illustrations*
Kalenteri | Studio Esinam*

* tuote saatu blogin kautta
SHARE:

9 comments

  1. Hei. Tosi kivasti, asiallisesti ja informatiivisesti kirjoitettu juttu. Pidän omaa medialukutaitoani melko hyvänä, mutta nyt muistan taas, että paljon tuoteyhteistyötä tekevän bloggaajan (esim. Kosmetiikkatuotteet) saattaa olla hankalaa olla puolueeton.

    Kiitos, ja tsemppiä jatkoonkin.

    ReplyDelete
  2. Hyvää pohdintaa!

    Itsellä on nyt raksa-aika juuri takana ja raksan myötä tein yhteistyötä aika monen yrityksen kanssa. Monesti pidetään jotenkin "nolona" jos itse lähestyy jotain yritystä yhteistyöehdotuksella, mutta minun mielestä juuri silloin ainakin tuote/asia on sellainen, joka tulee käyttöön ja on ns. oma juttu. Ilmaiseksi emme tietenkään mitään saaneet, mutta alennusta osasta tuotteista kyllä esim valaistuksesta yms. Ja se oli ihan ok!

    Itsellä oli kuitenkin aina jo mielessä jokin tuote/asia minkä olisimme joka tapauksessa hankkineet raksalle ja sen tiimoilta saatoin kysyä firman kiinnostusta yhteistyöhön. Mikäli he eivät olisi kiinnostuneet, olisi tuote kuitenkin meille hankittu eikä vain niin, että mistä nyt saisimme alennusta. Eli kotiimme on aina tullut ne omat suosikkivalinnat, niin kuin pitäisi ollakin. Näitä minun on helppo myös suositella muillekin!

    ReplyDelete
  3. Hei! Blogisi on aivan ihana, oli siinä kaupallisuutta tai ei! Kirjoitat syvällisesti asioista ja kuvasi ovat selkeitä ja kiinnostavia, pidän kovasti,älä muuta tyyliäsi, näin on hyvä.

    ReplyDelete
  4. Kiitos mielenkiintoisesta kirjoituksesta =). Itse olen myös vähäisesti paininut näiden "ilmaisnäytteiden" kanssa, ja todennut, että ilmainen näkyvyys blogissa kelpaa, mutta siitä ei haluta maksaa. Ja aina löytyy se bloggaaja, joka 10e arvoista tuotetta vastaan tekee postauksen.

    ReplyDelete
  5. Kiitos ihanasta blogista ja mielenkiintoisesta jutusta. En tunne ketään bloggaajaa, mutta monen seuraajana tämä aihe on kiinnostava, varsinkin kun kaupalliset yhteistyöt blogeissa ovat tässä vuosien kuluessa lisääntyneet huomattavasti. Asiallinen, läpinäkyvä ja kiihkoton teksti, kiitos!

    ReplyDelete
  6. Tämä oli todella hyvää luettavaa! Itgsekin bloggaajan olen tehnyt todella monenlaisia yhteistöitä ja kosmebloggaajana kuulun etenkin piiriin, jossa tuotteita tulee testiin blogin kautta ja niistä joko kirjoitan tai en. Harvemmin blogissa tulee esille täysin sponsoroituja postauksia jossa esittelen vain yhtä tuotetta / tuotesarjaa, mutta näitäkin löytyy.

    Oli mukava nähdä rehellisesti miten olet vuosien mittaan kehittynyt. On upeaa että keskimäärin kolmella postauksella viikossa olet kasvanut näin isoksi ja päässyt bloggaamaan Suomen Blogimedian alle. Olen itsekin blogannut nelisen vuotta ja nyt vasta tässä parin vuoden sisään olen varsinaisesti löytänyt suunnan blogilleni ja rakastan sitä mitä teen.

    Onnea ja tsemppiä tulevaan!

    hanna
    www.hannamariav.com

    ReplyDelete
  7. Hyvin kirjoitettu - jälleen, ja kuulostaa niin tutulta.

    ReplyDelete
  8. Hyvin kirjoitettu ja muutenkin blogissasi on mukavia juttuja. 👍Moni ihminen kyselee paljon tienaat blogista? Vielä penniäkään en ole saanut rahaa, eikä se ole syy kirjoittamiseen. Jos yksittäisestä satojen eurojen tuotteesta saa 100€ alennuksen, kerran kuukaudessa. "Tuntipalkka" blogin ylläpidosta jää silti alle 1€ tunti. Itse en ole kuitenkaan blogissa tehnyt yhdenkään kanssa yhteistyötä, ketä en olisi muutenkin valinnut. Kirjoittassa pitää kuitenkin olla rehellinen lukijoille ja etenkin itselle. 👌 Ja kyllä ihmiset kiertää kaukaa "mainosblogit", aina löytyy uusi kirjoittaja kenen jutut on aitoja.

    Suosittelen silti kirjoittamaan rohkeasti blogia, mikäli vain siltä tuntuu ja nauttii siitä. Jos blogi tuntuu raskaalta Instagram tilin avaaminen on helppoa ja huomattavasti "kevyempää" kuin blogin kirjoitus. Rahan takia en siihen suosittele lähtemään, vain harvat pärjäävät ja niilläkin monien satojen työtuntejen takan ennen kuin oikeaa "palkkaa" on ruvennut saamaan.

    Muiden blogien tuotteet kun on yleensä halvempia (esim meikit ja koriste-esineet) saa tuotteita ilmaiseksi ja halvemmalla. Rakennusalalla kuin tekniikka maksaa tuhansia euroja, eikä tavaran toimittaja halua lähettää helposti budjetti malliaan blogiin, vaan haluaa tarjota parasta malliaan. Ja kyllä, sitä ei silti saa halvemmalla kuin budjetti malli kaupasta. Eli todellisuudessa rakentaminen jopa maksaa enemmän kuin alunperin suunniteltu. Lopputulos rahaa kuluu enemmän rakentamiseen kuin on suunniteltu...

    Mikko

    ReplyDelete
  9. Mielenkiintoinen näkökulma blogiyhteistyöhön, kiitos! Itse olen seuraillut blogeja varmaan sieltä vuodesta 2006 alkaen - kuinka pitkälle blogit nyt menevätkään – ja mainostaminen oli vielä muutamia vuosia sitten aika näkymätöntä (tai sitä ei lähinnä mainittu niin tarkasti kuin nykyään täytyy) ja sai itse olla tuntosarvet pystyssä ainaisena skeptikkona.


    Koska luin blogeja jo silloin, kun niitä kirjoitettiin pelkästään harrastuksena (koska bloggaaminen ammattina oli ennenkuulumatonta), myös sen kautta tienaaminen jäi itselleni pitkäksi aikaa kysymysmerkiksi. Siksi myös luotin bloggaajiin ihan eri tavalla kuin nykyään – toki ikääkin on tullut matkan varrella reilusti lisää. Nykyään olen valitettavan skeptinen, enkä "luota" yhteenkään yhteistyö-postaukseen, sillä vaikka bloggaajan nettotulot eivät välttämättä päätä huimaa, en juurikaan ole päässyt oikeasti lukemaan yhteistyössä kirjoitettuja, negatiivista palautetta antavia postauksia. Siksi skippaan heti postauksen, jos näen merkinnän yhteistyöstä, valitettavasti.


    Nykyään seuraan paljon juurikin kosmetiikkaan fokusoivia blogeja, mutta en ole vuosiin enää ostanut tuotetta bloggaajan mielipiteen perusteella. Siinä mielessä se jokin uskottavuus tai luottamus on uuden ammatin muodostumisen myötä valitettavasti hävinnyt. Enkä tällä tarkoita, että ajattelisin kaikkien bloggaajien bloggaavan rahan kuvat silmissä ja valehtelevan lukijoilleen, mutta kuten itsekin mainitsit: voi olla vaikeaa antaa tuotteesta negatiivista palautetta, jos siitä on saanut jonkin palkkion ja yhteistyökuviot kiinnostavat myös tulevaisuudessa.

    ReplyDelete

| Kiitos kun jätit viestin!
| Tack för din kommentar!
| Thanks for your comments!

Blogger Template Created by pipdig